...My distress...

assalamualaikum..

hye,,tetiba buat muka teruja nk menaip mamlumlah dah lama aku tinggal blog ni agaknya kalau di ibaratkan blog ni rumah aku maw bersawang dah ni..hehe actually aku baru habis final exam for the first sem huhu ni wa nk cakap dekat lu "ya susah bangat" opss tetiba terkeluar dialek mak indon pulak..


oklah jom kita cerita pasal MY DISTRESS ha apo ke bendanya tu my distress first time aku dengar ingatkan salah satu nama penyakit stress tapi apa ke pulak kena mengena my distress dgn PDRM haha toin-toin sah aku dah misunderstanding ni..oklah untuk xnak bagi korang pun lebih kurang sama macam aku salah faham meh aku terang sikit-sikit..(tah-tah aku je baru taw bnda ni kan)


MY DISTRESS??..


My distress ni adalah salah satu aplikasi yg dilancarkan oleh PDRM untuk memantau kadar jenayah di malaysia. Sistem my distress adalah aplikasi melalui telefon pintar or dalam bahasa mudahnya kita sebut as smartphone, bagi membolehkan orang ramai menghantar isyarat kecemasan dengan menekan butang ikon pada telefon terbabit. 



isyarat tersebut akan terus dihantar ke bilik gerakan di ibu pejabat polis di selangor tapi aplikasi ni buat masa sekarang just valid in selangor dulu la sebab pihak PDRM sedang memantau dan menguji kebersanannya dulu sebelum diperluaskan ke negeri-negeri lain..so orang selangor jgn lupa ye apply bnda ni.

My distress juga dilengkapi dgn GPS yg akan membantu pihak polis mengsan individu yg menghantar isyarat tersebut.. hmm senang kan sekarang,,ye la kita ni kadang panik sampai xboleh dah nk bercakap kadang maklumat yg nk kasik pun xbetul dek kerana lutut plus mulut tengah menggeletar masa tu muhehhehe..habis la elok-elok cik polis tu nk faham terus dia tak faham langsung kan,,hmm tak ke bahaya & sengsara tu apa aku merepek ni..




MACAM MANA NAK GUNA??

  • download my distress & install aplikasi ni dekat smartphone.
  • isikan maklumat diri beserta gambar,nama penuh, dan alamat email.
  • jika berlaku sebarang kecemasan anda hanya perlu menekan button HELP pada telefon bagi (iphone/android) atau ON SOS bagi (blackberry/java users).
  • balai polis yg berdekatan akan mengesan isyarat GPS yg dipancarkan melalui telefon anda.

senangkan cara-cara nk guna my distress ni..so siapa-siapa yg ada smartphone tu cepat-cepat install bnda ni ye la kita ni mana nak tw in case ada emergency ke kan xde la kita kelam kabut just press the button je..aku pun ingat nk install bnda ni muhehhe nk taw knapa aku ni bila jadi something hmm habis semua hilang xtw nk buat ape dah.. 

ok bye-bye..



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...